|
|
1. Hoeveel GAS-vaststellingen zijn er gebeurd en hoeveel PV's zijn er uitgeschreven sinds de aanvang van de klachten?
Wij stelden 7 pv's op waarvan 1 GAS-pv. (nota van Rvg: dd eind oktober 2012)
2. In het nationaal veiligheidsplan 2012-2015 werd bepaald als prioriteit: veilig verkeer. In het beleidsplan van de lokale politie Neteland staat in vermeld dat ze willen bijdragen tot een beter veiligheidsgevoel (in kader van verkeer). Eveneens is in het beleidsplan van de lokale politie Neteland vermeld dat zij de overlast willen bestrijden. Dit is de uitgelezen kans om hetgeen ze vermelden ook daadwerkelijk om te zetten: overlast en verkeersveiligheid.
In ons zonaal veiligheidsplan (ZVP) 2009-2012 worden strategische doelstellingen bepaald die vertaald worden in jaarlijks actieplannen. Om snel te anticiperen op veranderingen worden deze regelmatig geëvalueerd door de zonale veiligheidsraad en waar nodig bijgestuurd. Het ZVP is inmiddels verlengd tot 30 juni 2013. Voor bijkomende informatie over ons beleidsplan verwijs ik naar www.politieneteland.be .
Het gebied Beverdonk is een specifiek regionaal bedrijventerrein of industriezone. De activiteiten uitgevoerd door DP World hebben een watergebonden karakter, meer bepaald de op- en overslag van containers die aangevoerd worden via het Albertkanaal. Maritieme of havengebonden activiteiten zijn omschreven in een gewestelijk ruimtelijke uitvoeringsplan (GRUP) opgesteld door het Vlaamse Gewest voor het zeehavengebied van Antwerpen. In het GRUP is er geen sprake van uitbreiding van havenactiviteit naar Grobbendonk.
Voor het handhaven van de verkeersveiligheid en -vlotheid op de Industrieweg te Grobbendonk bestaat een overleg waarbij de politie een adviserende rol vervult. Een ontwerp van herinrichting wordt bestudeerd. Dit mobiliteitsplan houdt zowel rekening met de mobiliteit, de veiligheid als de verfraaiing en inrichting van de bestaande infrastructuur. Op het niveau van de Vlaamse Regering loopt er een Vlaamse mobiliteitsstudie die eveneens moet bijdragen tot de ontsluiting van het verkeer op de Industrieweg en Herentalsesteenweg.
3. De scheepvaartpolitie Antwerpen is bevoegd voor de controles die dienen te gebeuren op het water. Misschien kunnen deze mensen gecontacteerd worden?
De inzet van de scheepvaartpolitie is ondersteunend binnen hun welomschreven bevoegdheid als federale politiedienst.
4. Een haventerminal brengt havengebonde criminaliteit mee, is de lokale politie Neteland hier op voorzien om gepast op te reageren?
De aanpak van criminaliteit en overlast op de bedrijfsterreinen wordt opgevolgd en in kaart gebracht. Hierbij wordt in overleg met de betrokkene partners een actieplan uitgewerkt. De inzet van de scheepsvaartpolitie is ondersteunend binnen hun welomschreven bevoegdheid als federale politiedienst.
5. Komt er een aanpassing van de politiecodex?
De laatste aanpassing van de politiecodex dateert van 2012. De codex biedt voldoende waarborgen om problemen met overlast gepast aan te pakken. Geluidsoverlast veroorzaakt door bedrijven kan beter behandeld worden via de milieuwetgeving.
|