Nieuwe naam terminal : DLCT

Update februari 2022

Ondertussen reeds méér dan een half jaar en een aantal bezwaarschriften verder,
aan de dam is nog niets gewijzigd. Wel berichten in de pers, o.a. dit:
https://www.gva.be/cnt/dmf20220127_96939172

Portaalkraan is opgebouwd en zou eind februari in werking gesteld worden.


Stand van zaken juni 2021

Ondertussen zij we meer dan anderhalf jaar verder en ondanks alle beloftes en hoop, is de overlast er nog steeds, ook wordt de VlaremII norm nog regelmatig overschreden!

Bestuurlijke maatregelen van de Milieu Inspectie gelden gelukkig ook nog, daardoor mag er enkel gewerkt worden tussen 7u en 19u en niet op weekends en feestdagen.

* DLCT heeft nu een aanvraag lopend om hun huidige kraag te vervangen door een portaalkraan, deze zou kortelings geleverd en opgebouwd worden.(Zie ook bij update juni 2021)

* De geluidsdam aan Het Vlot - bewonerskant van het kanaal - is gedeeltelijk klaar. Dit wil zeggen dat de vleermuizenkelder en oeverzwaluwen afgewerkt zijn. Er moet nu gestart worden met de verdere ophoging en het plaatsen van de effectieve geluidsmuur. In laatste fase wordt er een begroeing aangebracht. Deze werken zijn in opdacht van De Vlaamse Waterweg.

Dit alles in de hoop om de overlast in te dijken. In hoeverre dit zal lukken, moet nog worden afgewacht.
Wij houden dit nauwlettend in de gaten!



Overleg 25 oktober 2019

Om de bevindingen van afgelopen periode even af te toetsen, zijn we opnieuw samen gaan zitten met Jo Van Moer en twee van zijn directe medewerkers, Mik Vermeulen en Bert Calluy.
Wij van RvG waren met een vertegenwoordiging van 11 buurtbewoner.

Wat we zelf ook wisten en ervaren hebben en Jo Van Moer ook grootmoedig toegeeft: De geluidsoverlast is ondanks alle inspanningen en aanpassingen nog niet volledig onder controle.
Tijdens een constructief en open gesprek, zijn er nog verschillende mogelijkheden naar voor gekomen. Hierover kan er nog niets met zekerheid worden gezegd of beloofd maar er wordt in ieder geval wel degelijk aan gewerkt.

Jo Van Moer heeft ondertussen ook volgende laten weten:
"Wij willen jullie hiermee even informeren dat wij besloten hebben om een externe firma
(zie bijlage) [2.604 KB] onder de arm te nemen die een analyse zal doen bij onze kraanmannen.
Het is de bedoeling dat zij tijdens de lossing en lading van een schip onze kraanmannen zullen bijstaan met de nodige tricks en tips om zo stil mogelijk te werken.
Wij hopen met deze een meerwaarde te creëren die ons alle in de toekomst ten goede zal komen."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Info avond 1 maart 2019

Allereerst werd begonnen met voorstelling nieuw naam: Dennie Lockefeer Container Treminal - afgekort DLCT
Dit uit eerbetoon aan de persoon die normaal gezien de leiding van deze terminal in handen zou nemen maar in januari jl is overleden ten gevolge van een auto ongeval.

Voor deze tweede samenkomst werd geopteerd voor de Raadszaal vh gemeentehuis, gezien het deze keer
een meer officiëel karakter had en er ook beeldmateriaal op scherm moest getoond worden.

Gevraagd werd om ook nu met ongeveer dezelfde buurtbewonersgroep aanwezig te zijn.
( indien er vraag zou komen van méér mensen, is Jo Van Moer bereid om zelf nog een extra info avond te organiseren)

Buiten dezelfde mensen van Van Moer waren o.a. aanwezig:
Burgemeester Verhaert - Schepen Taelman - Milieu ambtenaar Luc Van Vlasselaer - Milieu inspecteur Mannaerts - geluidsdeskundigen - vertegenwoordiging Vlaamse Waterweg - Ine Dhondt v Departement Omgeving....

Gesteund door beeldmateriaal en cijfers, stelde Koen Cleemput van Van Moer, alle aanpassingen voor,
alsook de haalbare termijn. Waarschijnlijk pas ten volle operationeel in juni 2019.

AANPASSINGEN ZIJN ONDERMEER:
1/ geluidsmuur aan de loskade met geluidsabsorberende wanden
2/ huidige kraan aanpassen zodat die elektrisch werkt en vooral stiller
3/ reachstackers aanpassen en/of vervangen (1 nieuwe is reeds geleverd)
4/ rubber matten op de ondergrond waar de containers worden neergezet
5/ investeren in sensibiliseren van personeel
6/ huidige kraan vervangen door portaalkraan. Augustus 2019 was eerst vooropgesteld maar ondertussen
niet haalbaar gebleken: de beoogde kraan kon wel geleverd worden maar beschikte niet over de juiste capaciteiten. Er wordt verder gezocht.

Als Jo Van Moer deze beloftes ook in daden kan omzetten, hebben de omwonenden eindelijk
zicht op een rustige zomer....... Daar hoopt iedereen uiteraard op!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerste overleg 8 februari 2019

Jo Van Moer had laten weten dat hij de directe buurtbewoners wou leren kennen, zodat hij ook persoonlijk en concreter het relaas van afgelopen jaren kon horen.

Op onze vraag hielden we deze eerste afspraak in Hof van Eisterlee, kwestie van de eerste kennismaking veel directer, dus minder afstandelijk te maken, ook omdat dit in de kern van de wijk ligt waar de meeste overlast is.

Aanwezig waren:
15 personen van RvG - directe buurtbewoners
Eigenaar Jo Van Moer zelf, MikVermeulen (Unit Manager) en Koen Cleemput (hoofd veligheid van het bedrijf)
Ine Dhondt van het Departement Omgeving

BESLUIT:
Eerste kennismaking was alvast voorzichtig positief te noemen, de aanpak was alleszins veelbelovender als hetgeen we van DP World "gewoon waren".
We willen zeker geloven dat er deze keer wél GOODWILL is en hopen uiteraard hiermee op rustiger tijden!


Het bedrijf zal nu verder onderzoeken:
1/ welke aanpassingen er noodzakelijk zijn
2/ welke termijn er kan vooropgesteld worden
Nadien zal dit op een tweede overleg worden voorgelegd.

---------------------------------------------------------------------------------

Februari 2019 Overname door Van Moer Logistics

Wij werden begin februari - door de overheid - op de hoogte gesteld:
Van Moer Logistics neemt de container terminal van Grobbendonk over!
De voorwaarden die zijn opgelegd door de Milieu Inspectie, blijven uiteraard nog steeds gelden, dus er dienen investeringen te gebeuren om alsnog te geluidsnormen te kunnen halen.

Het bedrijf is zich ten zeerste bewust van de problematiek die deze overname met zich meebrengt en wil met de buurtbewoners overleg plegen alvorens op te starten.

https://www.transportmedia.be/van-moer-logistics-koopt-antwerp-east-van-dp-world-over/

https://nnieuws.be/artikel/van-moer-logistics-neemt-terminal-antwerp-east-grobbendonk-over

terug naar HOMEPAGINA